Panelgesprek Ponton: Concept voor een designtijdschrift in Vlaanderen
Er wordt in Vlaanderen weinig geschreven over design. Waar kan je als (jonge) ontwerper terecht voor een overzicht van het veld? Waar kan je artistieke inspiratie opdoen? Waar kan je werk een discursief platform vinden? Op 26 april 2022 sprak curator Annelies Thoelen van Z33-Huis voor Actuele Kunst, Design & Architectuur met Thomas Lommée (ontwerper OpenStructures, winnaar Henry Van de Velde Award Ecodesign 2022) en Bram Vanderbeke (ontwerper en mede-oprichter BRUT collectief) over de inhoud en richting van een nieuw designtijdschrift in Vlaanderen.
Information overload
Na een korte introductie van de sprekers en de opzet van Ponton, worden de sprekers uitgenodigd om na te denken over hun artistieke en inhoudelijke noden en de manier waarop ze deze nu invullen. Om een overzicht te krijgen van het veld hebben beide ontwerpers een andere aanpak: Bram bezoekt veel tentoonstellingen, musea en festivals, terwijl Thomas zich net probeert te beschermen tegen de overvloed aan informatie. Een gecureerde selectie kan helpen om de veelheid behapbaar te maken, zeker als die op een bepaalde manier gestructureerd wordt: “Een voorbeeld zijn de museumteksten bij de werken op Design Fest Gent. Aan elke ontwerper worden telkens drie dezelfde vragen gesteld. Dit zorgt voor een verbindende factor, het laat de bezoeker associaties leggen tussen de verschillende werken en ontwerpers.”
Het leven zoals het is: de ontwerper
Naast de manier van informatie verzamelen en consumeren loopt een rode draad doorheen de inhoudelijke noden van de twee ontwerpers. Hun boodschap: deel échte verhalen en struggles. Thomas is actief in het onderwijs en Bram begeleidt onder andere stagiaires. Ze merken beiden op dat veel studenten in een bubble vol grootse dromen en ambities zitten, maar na hun studies tegen de ontnuchterende realiteit van de praktijk aanlopen. Eerlijke, kritische en open gesprekken met ontwerpers, zonder verkoopspitch of enkel mooie beelden van hun werk, zouden volgens hen een enorme meerwaarde zijn voor jonge ontwerpers. “Ik zou het ook interessant vinden om bij een interview referentiebeelden te zien, met een duiding waarom deze de ontwerpers en hun proces geïnspireerd hebben. Door hen een platform te geven waar ze kunnen spreken over hun grote inspiraties leer je de ontwerpers beter kennen, en hun werk.” vult Thomas aan.
Bottom up
Na de lezing wordt de discussie opengetrokken naar het publiek. Een aantal jonge ontwerpers en architecten nemen het woord en delen waar zij op dit moment hun artistieke inspiratie halen, wat volgens hen de meerwaarde van een gedrukt medium is en wat zij graag in een magazine zouden zien. In deze antwoorden zijn duidelijk parallellen te zien bij de sprekers: nood aan kritische reflectie, een inkijk in wie de ontwerper echt is door open gesprekken en inspiratie. De aanwezigheid en het enthousiasme van het publiek lijkt de noodzaak van een designmagazine te bevestigen. Ponton gaat verder in gesprek met ontwerpers in de aanloop van het nulnummer in oktober 2022.
Tijdens Design Fest Gent gaat Ponton in gesprek met ontwerpers, curatoren en het publiek over de opzet van het magazine. Ponton onderzoekt hier verder de noden. Tegelijkertijd produceren we een driedelige festivalpublicatie waarin we een gecureerde indruk geven van Design Fest Gent door interviews, essays, opdrachten, etc. De publicaties kan je vinden op de hoofdlocaties van het festival: Design Museum Gent, Industriemuseum, DaDa Chapel, S.M.A.K., Gallery Tatjana Pieters, MIRY Concertzaal van KASK & Conservatorium, Polestar Space en Kunstencentrum Voo?uit.